back to top

Babylon Berlin: Kaleidoskop političkih subverzija, razvrata i PTSP-a u predratnom Berlinu (RECENZIJA)

Babylon Berlin je odlična ekscentrična serija iz 2017. godine koju ne smijete propustiti.

Po definiciji noir-krimić, koji je omotan u povijesnu dramu s jakom dozom naelektrizirane fikcije, Babylon Berlin je ekscentrična serija koja se svojom osebujnošću, estetikom, vizualnim imaginarijem i autentičnom rekonstrukcijom jedne povijesne epohe prepotentno nameće kao jedno od najboljih TV ostvarenja u posljednje vrijeme.

Možda bi se moglo otići i korak dalje i reći da je Babylon Berlin jedna od zanimljivijih, originalnijih serija uopće, barem na europskom tlu. Ono što se konstantno izdvaja kada je riječ o ovoj seriji, jest to što je ona najskuplja njemačka serija ikada, te najskuplja serija koja nije rađena u anglo-američkom kontekstu. Iako je taj podatak indikativan, nećemo se zadržavati na budžetu o kojem se već pisalo mnogo;  upast ćemo odmah u samu seriju. – (Babylon Berlin)

babylon berlin: kaleidoskop političkih subverzija, razvrata i ptsp-a u predratnom berlinu (recenzija)

Kontekst

Nalazimo se na Alexanderplatzu, u Berlinu 1929. godine, u srcu Weimarske Republike, svega nekoliko godina prije uspona nacizma. Zemlju prožimaju socio-političke tenzije, ekonomija se tektonski raspada, inflacija proždire društveni život, siromaštvo i nezaposlenost nagrizaju društvenu hijerarhiju, sve je tanja granica između pojedinih klasa, gradom lutaju nezaposleni i PTSP-om pogođeni borci Prvog svjetskog rata, radikalne političke grupacije različitih denominacija kuju planove i zavjere, nastojeći mobilizirati mase u svrhu postizanja svojih ciljeva.

Podzemlje također vrije, interesi berlinskoga kriminalnog miljea isprepliću se i sukobljavaju s interesima policije, visoke politike, generala dotučene njemačke vojske iz Prvog svjetskog rata, Sovjetskog Saveza, subverzivnih političkih grupa. No, sve je to u jakom kontrastu s berlinskim noćnim životomswing jazz, ekscentričnosti i ekstravagancije svih vrsta, neobuzdani razvrat, alkohol i dim, klubovi, kabareti, pornografija… – (Babylon Berlin)

I čini se da upravo u tom noćnom životu blijede tanka klasna i politička razgraničenja između suprotstavljenih socijalnih grupa i pojedinaca, kao što u noćnim trenucima raskalašenosti krimi-drama prerasta u noir mjuzikl i eksplozivni kabaret .

Gereon i Charlotte

U takvom, višeslojnom i dinamičnom, šarenom i osebujnom kontekstu, pratimo Gereona Ratha, kojega glumi briljantni Volker Bruch,  inspektora koji je iz Kölna prebačen u Berlin kako bi istražio i riješio delikatan kriminalni, pornografsko-politički slučaj.

Iz njegove perspektive postepeno upoznajemo različite aspekte berlinskog života, ali i njegovu osobnu priču koju dijeli s velikim brojem drugih pojedinaca: Gereon pati od akutnog PTSP-a i žestokih trauma iz Prvog svjetskog rata. Njegove se psiho-fizičke turbulencije manifestiraju u nadrealnim, twin-peaksastim trenucima koji seriji dodaju još jedan estetski, metaforički i simbolički sloj. – (Babylon Berlin)

Ubrzo upoznaje mladu stenografkinju Charlotte Ritter, koju tumači izvanredna Liv Lisa Fries bez koje bi serija bila znatno osiromašena i glumački slabija. Charlotte živi u siromašnom kvartu, opterećena je teškom obiteljskom situacijom, mlada je i ambiciozna, želi postati prva žena koja će raditi u detektivskom Odjelu za ubojstva. Kronična neimaština i siromaštvo pogađa i njen život, te ona – pored povremenog rada u policiji – odrađuje i noćne smjene kao prostitutka u kabaretu Moka Efti.

Tempirana politička bomba

Kroz dvije sezone, serijom defilira šaroliko mnoštvo kompleksnih i živopisnih likova, od šefova policije, ministara, iskvarenih inspektora i nadobudnih detektiva, preko nacionalista, staljinista i trockista, pa sve do ekscentričnih pojedinaca noćnog života, boema, sitnih lopova i pripadnika najsiromašnijih slojeva weimarskog društva.

Dijametralne suprotnosti i razlike u načinu života između viših i nižih društvenih klasa su očigledno i minuciozno portretirane; ipak, dovoljan je samo jedan precizan švenk ili nagla promjena kadra kako bi nestabilnost društvenog uređenja došla do izražaja. Granica između lijepih snova visokoga građanstva i noćnih mora siromašnih stanovnika Berlina nije fiksirana; kriza se provlači kroz najsitnije pore društva.

raised by wolves

U napetom kontekstu, prelamaju se svakojaki društveni odnosi i ideali: nacionalistički i komunistički, idealistički i nihilistički, liberalni i konzervativni. Berlin je, ukratko, portretiran kao tempirana politička bomba, kao centrifuga dekadencije, ekstremizma, kreativnosti i raskalašenosti.

Lijepo i ružno

Babylon Berlin je serija koja će na estetskom planu malo koga ostaviti ravnodušnim. Serija je vizualno impresivna, iznimno atraktivna, istovremeno lijepa i ružna, čista i prljava. Zlatne sredine ovdje nema; postoje samo nepredvidive i isprekidane struje vremena koje sa svih strana presjecaju društveno tkivo. Upravo se oko njih gradi atmosfera serije, koja je na trenutke zagušljiva, na trenutke prozračna.

Ono lijepo i čisto evocira pozadinsku romantiku i izraženi idealizam; ono ružno i prljavo strmoglavljuje snove i raspršuje utopijske vizije budućnosti. U kontaktu tih dviju strana, do izražaja dolazi ondašnji realitet koji otvara mnoštvo različitih smjerova i mogućnosti za budućnost njemačkog društva. Ovo je šaroliko račvanje, na koncu i na historijsku žalost, završilo u slijepoj ulici nacizma i Hitlerove Njemačke.

Obvezno gledanje

Babylon Berlin ima dvije sezone i šesnaest epizoda. Kreatori serije su Achim von Borries, Hendrik Handloegten i genijalni Tom Tykwer (Trči, Lola, TrčiAtlas oblakaSense8). Fantastičnu produkciju potpisuju Stefan Arndt, Uwe Schott i Michael Polle.

Glumački je sastav, bez pretjerivanja, izvanredan. Sky 1, Sky Atlantic i Netflix emitirali su krajem prošle godine ovu seriju na globalnoj razini, a već je u prvim epizodama izazvala ogroman broj pozitivnih kritika i pohvala. Serija je rađena prema romanu Volkera Kutschera, koji je svojedobno bio iznimno hvaljen zbog preciznosti u ilustriranju tadašnjeg društvenog konteksta i političkih odnosa.

Ljubitelji povijesnih drama, noira, krimića ili trilera pronaći će u ovoj seriji sve. Isto vrijedi i za ljubitelje njemačkih serija i filmova, kao i za ljubitelje ”pomaknutih” i specifičnih serija, ali i serija uopće. Kao i u tadašnjoj Njemačkoj, isto vrijedi i danas – svi putevi vode u Babylon Berlin!

PREPORUKA

Drugi upravo čitaju

The Pale Blue Eye (2022) – Recenzija

The Pale Blue Eye je gotik triler The Pale Blue Eye je gotik triler koji kao režiser i scenarista potpisuje Skot Kuper koji je adaptirao istoimeni roman Luisa Bejarda iz 2003. godine. Ovaj filmaš je već sarađivao sa Kristijanom...

Najbolji filmovi 2020. godine

Ovo su najbolji filmovi 2020. godine po izboru legendarnog filmskog blogera. Tradicionalno kao i svake godine, došlo je vreme (malo ranije nego inače) da se saberu filmski utisci vezani za prošlu godinu. Kao što i...

In the Dark: Ekskluzivna premijera druge sezone (TRAILER)

In The Dark je odlična serija iz 2019. godine koju ne smijete propustiti. Kompletna nova sezona hvaljene kriminalističke komedije U mraku (In the Dark) svoju će ekskluzivnu premijeru imati 13. srpnja na Pickbox NOW. SVE SE VRTI OKO...