Athena je francuska akciona drama
Athena je francuska akciona drama koju kao režiser i ko-scenarista potpisuje Roman Gavras, dok mu je na scenariju pomogao Lađ Li, autor koji stoji iza odličnog filma Les Misérables baziranog na sopstvenim iskustvima. Athena je premijerno prikazan na filmskom festivalu u Veneciji devetog septembra prošle godine, a 23. septembra je stigao na servere Netflixa.
Film počinje krupnim kadrom Abdela, pripadnika francuske vojske, koji daje izjavu vezanu za smrt njegovog mlađeg brata Idira. Naime, pojavio se video na kome se vidi kako dečaka na smrt prebijaju trojica policajaca i zbog toga se očekuju neredi i sukobi sa policijom. Abdel smiruje situaciju i moli za mir dok se ne sprovede istraga, ali se sa njime ne slaže brat Karim – on baca molotovljev koktel na policijsku stanicu i vodi svoje saborce u raciju. Nakon akcije se vraćaju u četvrt Atena gde zabarakadiranu čekaju odmazdu policije.
Ovo je film ispunjen bolom, ljutnjom i odlučnošću, impresivno zastrašujući spektakl o ustanku u stambenoj četvrti izazvanom ubistvom dečaka od strane policije. Ustanak je podstaknut saznanjem i spoznajom da verovatno ništa neće biti učinjeno vezano za tu nepravdu i gori takvim intenzitetom da nekako previđamo nedostatke koji definitivno postoje unutar ovog narativa. U suštini, sam spektakl je narativ i vođen je tako dubokim, razumljivim emocijama da priči ne treba puno da dovede do svoje ogorčene i, na kraju, tragične tačke.
Autor već od prvog kadra svoju ideju čini jasnom i nepogrešivom, a to znači da će većina scena u filmu biti predstavljene kao duži, neprekidni snimak. Logistika uvodne scene koja uključuje masu ljudi koji trče kroz uske hodnike, raznu pirotehniku i više vozila koja jure ulicama sugeriše da su iskorišćeni neki digitalni ili montažerski trikovi. Međutim, čak i ako je to slučaj, te trikove je nemoguće otkriti.
Gavras nas smešta u ovaj haos sa jasnoćom narativne, vizuelne i emocionalne svrhe. Sa tehničke strane je to spektakularna sekvenca, posebno kada su u pitanju vozila i način na koji se kamera bez napora kreće kroz i oko njih. Predstavljanje ovog haosa je u većem smislu bitno zbog same racije i krađe sefa sa oružjem, a u manjem jer se ovim likovima i ovom mestu daje osećaj ličnosti i života – stanovnici naselja gađaju kombi neznajući ko je u njemu i prolaznik traži cigaretu jer nema blage veze kakva se akcija upravo odigrala.
Ostatak priče je uglavnom jednostavan, ali filmska tehnika ostaje jednako impresivna, intenzivna i uzbudljiva. Doduše, svaka naredna sekvenca je realizovana u manjem obimu u odnosu na prvu, što je i očekivano sa povećanim fokusom priče na ovim likovima. Abdel se vraća u stambeni kompleks nastojeći da smiri svog brata i nadajući se da će iz zgrada uspeti da evakuiše što više ljudi pre eskalacije sukoba. Sa druge strane, Karim nastavlja da organizuje pobunu protiv policije koja se sprema da probije barikade i zahteva da se otkriju identiteti policajaca koji su ubili njegovog brata.
Ostali bitiniji likovi su Moktar, najstariji od braće koji je u momentu izbijanja sukoba bio usred posla sa kokainom koji uključuje korumpirane policajce. Njegov podzaplet deluje izolovano od Abdelove želje za mirom i Karimovog besa, on deluje totalno suprotno od njih – vodi se sebičnim porivima da zaštiti svoj štek, zanima ga samo borba za sopstvene ciljeve i ne vidi širu sliku. Drugi je Žerom, jedan od brojnih policajaca dovedenih da uguše nemire unutar kompleksa, otac bliznakinja koje su mu lakirale nokte pre nego što je pozvan na posao. – (Athena)
Generalno nije bilo previše prostora za razvoj ovih likova, ali su značajni rezultati postignuti savršenim kastingom. Recimo, policajac ima nevino dečačko lice i oči koje su ispunjene strahom od trenutka kada bude svedok situacije sa kojom će se suočiti. Takav kasting smatram pokušajem da se pronađe simpatija ne prema sistemu čiji je Žerom deo, već prema osnovnoj ljudskosti barem ovog konkretnog čoveka. Glumac koji predstavlja Abdela tiho pokazuje snagu integriteta i saosećanja, dok je Karim kao mladi revolucionar idealna kombinacija pravedne odlučnosti i slomljenog srca. – (Athena)
Athena je napeta francuska akciona drama i impresivno realizovani spektakl u kome su individualna tuga i kolektivni bes podignuti do razmera društvenog obračuna i tragedije. – (Athena)