Babylon Berlin je odlična ekscentrična serija iz 2017. godine koju ne smijete propustiti.
Po definiciji noir-krimić, koji je omotan u povijesnu dramu s jakom dozom naelektrizirane fikcije, Babylon Berlin je ekscentrična serija koja se svojom osebujnošću, estetikom, vizualnim imaginarijem i autentičnom rekonstrukcijom jedne povijesne epohe prepotentno nameće kao jedno od najboljih TV ostvarenja u posljednje vrijeme.
Možda bi se moglo otići i korak dalje i reći da je Babylon Berlin jedna od zanimljivijih, originalnijih serija uopće, barem na europskom tlu. Ono što se konstantno izdvaja kada je riječ o ovoj seriji, jest to što je ona najskuplja njemačka serija ikada, te najskuplja serija koja nije rađena u anglo-američkom kontekstu. Iako je taj podatak indikativan, nećemo se zadržavati na budžetu o kojem se već pisalo mnogo; upast ćemo odmah u samu seriju. – (Babylon Berlin)

Kontekst
Nalazimo se na Alexanderplatzu, u Berlinu 1929. godine, u srcu Weimarske Republike, svega nekoliko godina prije uspona nacizma. Zemlju prožimaju socio-političke tenzije, ekonomija se tektonski raspada, inflacija proždire društveni život, siromaštvo i nezaposlenost nagrizaju društvenu hijerarhiju, sve je tanja granica između pojedinih klasa, gradom lutaju nezaposleni i PTSP-om pogođeni borci Prvog svjetskog rata, radikalne političke grupacije različitih denominacija kuju planove i zavjere, nastojeći mobilizirati mase u svrhu postizanja svojih ciljeva.
Podzemlje također vrije, interesi berlinskoga kriminalnog miljea isprepliću se i sukobljavaju s interesima policije, visoke politike, generala dotučene njemačke vojske iz Prvog svjetskog rata, Sovjetskog Saveza, subverzivnih političkih grupa. No, sve je to u jakom kontrastu s berlinskim noćnim životom: swing jazz, ekscentričnosti i ekstravagancije svih vrsta, neobuzdani razvrat, alkohol i dim, klubovi, kabareti, pornografija… – (Babylon Berlin)
I čini se da upravo u tom noćnom životu blijede tanka klasna i politička razgraničenja između suprotstavljenih socijalnih grupa i pojedinaca, kao što u noćnim trenucima raskalašenosti krimi-drama prerasta u noir mjuzikl i eksplozivni kabaret .
Gereon i Charlotte
U takvom, višeslojnom i dinamičnom, šarenom i osebujnom kontekstu, pratimo Gereona Ratha, kojega glumi briljantni Volker Bruch, inspektora koji je iz Kölna prebačen u Berlin kako bi istražio i riješio delikatan kriminalni, pornografsko-politički slučaj.
Iz njegove perspektive postepeno upoznajemo različite aspekte berlinskog života, ali i njegovu osobnu priču koju dijeli s velikim brojem drugih pojedinaca: Gereon pati od akutnog PTSP-a i žestokih trauma iz Prvog svjetskog rata. Njegove se psiho-fizičke turbulencije manifestiraju u nadrealnim, twin-peaksastim trenucima koji seriji dodaju još jedan estetski, metaforički i simbolički sloj. – (Babylon Berlin)
Ubrzo upoznaje mladu stenografkinju Charlotte Ritter, koju tumači izvanredna Liv Lisa Fries bez koje bi serija bila znatno osiromašena i glumački slabija. Charlotte živi u siromašnom kvartu, opterećena je teškom obiteljskom situacijom, mlada je i ambiciozna, želi postati prva žena koja će raditi u detektivskom Odjelu za ubojstva. Kronična neimaština i siromaštvo pogađa i njen život, te ona – pored povremenog rada u policiji – odrađuje i noćne smjene kao prostitutka u kabaretu Moka Efti.
Tempirana politička bomba
Kroz dvije sezone, serijom defilira šaroliko mnoštvo kompleksnih i živopisnih likova, od šefova policije, ministara, iskvarenih inspektora i nadobudnih detektiva, preko nacionalista, staljinista i trockista, pa sve do ekscentričnih pojedinaca noćnog života, boema, sitnih lopova i pripadnika najsiromašnijih slojeva weimarskog društva.
Dijametralne suprotnosti i razlike u načinu života između viših i nižih društvenih klasa su očigledno i minuciozno portretirane; ipak, dovoljan je samo jedan precizan švenk ili nagla promjena kadra kako bi nestabilnost društvenog uređenja došla do izražaja. Granica između lijepih snova visokoga građanstva i noćnih mora siromašnih stanovnika Berlina nije fiksirana; kriza se provlači kroz najsitnije pore društva.

U napetom kontekstu, prelamaju se svakojaki društveni odnosi i ideali: nacionalistički i komunistički, idealistički i nihilistički, liberalni i konzervativni. Berlin je, ukratko, portretiran kao tempirana politička bomba, kao centrifuga dekadencije, ekstremizma, kreativnosti i raskalašenosti.
Lijepo i ružno
Babylon Berlin je serija koja će na estetskom planu malo koga ostaviti ravnodušnim. Serija je vizualno impresivna, iznimno atraktivna, istovremeno lijepa i ružna, čista i prljava. Zlatne sredine ovdje nema; postoje samo nepredvidive i isprekidane struje vremena koje sa svih strana presjecaju društveno tkivo. Upravo se oko njih gradi atmosfera serije, koja je na trenutke zagušljiva, na trenutke prozračna.
Ono lijepo i čisto evocira pozadinsku romantiku i izraženi idealizam; ono ružno i prljavo strmoglavljuje snove i raspršuje utopijske vizije budućnosti. U kontaktu tih dviju strana, do izražaja dolazi ondašnji realitet koji otvara mnoštvo različitih smjerova i mogućnosti za budućnost njemačkog društva. Ovo je šaroliko račvanje, na koncu i na historijsku žalost, završilo u slijepoj ulici nacizma i Hitlerove Njemačke.
Obvezno gledanje
Babylon Berlin ima dvije sezone i šesnaest epizoda. Kreatori serije su Achim von Borries, Hendrik Handloegten i genijalni Tom Tykwer (Trči, Lola, Trči, Atlas oblaka, Sense8). Fantastičnu produkciju potpisuju Stefan Arndt, Uwe Schott i Michael Polle.
Glumački je sastav, bez pretjerivanja, izvanredan. Sky 1, Sky Atlantic i Netflix emitirali su krajem prošle godine ovu seriju na globalnoj razini, a već je u prvim epizodama izazvala ogroman broj pozitivnih kritika i pohvala. Serija je rađena prema romanu Volkera Kutschera, koji je svojedobno bio iznimno hvaljen zbog preciznosti u ilustriranju tadašnjeg društvenog konteksta i političkih odnosa.
Ljubitelji povijesnih drama, noira, krimića ili trilera pronaći će u ovoj seriji sve. Isto vrijedi i za ljubitelje njemačkih serija i filmova, kao i za ljubitelje ”pomaknutih” i specifičnih serija, ali i serija uopće. Kao i u tadašnjoj Njemačkoj, isto vrijedi i danas – svi putevi vode u Babylon Berlin!
PREPORUKA
- 10 najboljih serija 2020. godine
- Mare of Easttown Recenzija 2021
- Elvis (2022) – Recenzija
- Mladi papa / The Young Pope (2016)
- Bludnice treća sezona odlične serije