back to top

Građanski Rat (2024) – Filmske Recenzije

Građanski rat film recenzija

Civil War / Građanski rat je distopijski triler redatelja i scenarista Aleksa Garlanda, poznatog po filmovima Ex Machina, Annihilation i Men koji je najavio da je ovo njegov posljednji film na kojem će biti potpisan kao redatelj.

Radnja se odvija u građanskom ratu koji se odvija širom SAD-a između autoritarne savezne vlade i nekoliko regionalnih frakcija, prateći tim novinara koji putuje iz New Yorka u Washington kako bi intervjuisali predsjednika prije nego što pobunjenici preuzmu grad.

Premijerno je prikazan na festivalu South by Southwest 14. ožujka, a A24 ga je otkupio, čime je postao film s najvećim budžetom u povijesti te kompanije (50 milijuna dolara, nadmašio je Beau is Afraid).

Film se događa u vremenu kada je politička podjela postala nepodnošljiva, mnogo nakon te činjenice.

Ne na televizijskim debatama i usred glasnih prosvjeda, već u gradovima i mjestima koja su već u ruševinama.

Priča se ne događa tijekom naglih ideoloških strasti već u surovoj stvarnosti ove potencijalno moguće budućnosti.

Postoje gledatelji u SAD-u koji mogu biti ljuti ili razočarani kako su njihova uvjerenja prikazana u ovoj priči, ali je nedostatak sposobnosti da se odvoji osobna politika od široke, samorazumljive opasnosti kao što je ovaj Garlandov film, dio razloga zašto je ovakvo upozorenje uopće potrebno.

Građanski rat – recenzija

Nikada ne saznajemo stranačku pripadnost predsjednika u ovom filmu, kojeg Nik Oferman prikazuje kao čovjeka pod nezamislivim stresom koji pokušava zadržati kontrolu koja mu izmiče iz trenutka u trenutak.

Sve što saznajemo o tom čovjeku je da ga secesionističke snage vide kao tiranina i da govori floskulama o pobjedi, oprostu i budućem jedinstvu. S druge strane, zapadne snage ujedinjenog Teksasa i Kalifornije svakako imaju razloga za napustiti SAD, bilo da se bore protiv nelegitimnog vodstva ili se brane od napada istog.

Iako razumijem da nekim gledateljima to predstavlja minus, nedostatak naznake o početku rata predstavlja jednu od njegovih velikih snaga jer nemamo priliku zauzeti stranu ili pokušati moralno i pravno razumjeti uzroke ovog građanskog rata, već ga doživljavamo u trenutku.

Ti trenuci su strašni, mučni i progoniteljski, a o njima svjedoči i snima ih grupa novinara koji znaju da se tok sukoba okrenuo, zapadne snage će prije ili kasnije biti u Bijeloj kući, a predsjednikovo vrijeme na dužnosti i, vjerojatno, života se bliži kraju – novinari žele doći do njega prije nego što taj kraj stigne.

civil war 5

Građanski rat radnja filma

Novinari su stereotipni likovi Li (Kirsten Danst), Džoel (Vagner Moura) i Semi (Stiven Mekinli Henderson). Poznaju se godinama, kako osobno iz izvještavanja o građanskom ratu, tako i profesionalno po reputaciji. Li je iskusna fotoreporterka koja je propratila ratna područja diljem svijeta.

Toliko je okrutna gledajući ljude kako umiru da je teško reći da li je nasilje još uvijek pogađa. Tijekom vožnje se prisjeća lica ranjenih i osuđenih ljudi koji bulje u nju, dok se njen fotoaparat sprema uhvatiti njihov zadnji trenutak života.

Džoel je njen profesionalni pratilac na putovanju, radi kao reporter za istu novinsku agenciju i odlučan je intervjuirati predsjednika prije njegova kraja, iako veteran Semi nije baš siguran da li će netko od njih moći ući u prijestolnicu, a da ne bude ranjen čim ih primijete – kruže glasine da se administracija i američka vojska tako odnose prema novinarima, ali specifičnosti i prava istina se gube u magli ovog sukoba.

Posljednji član tima je Džesi (Kajli Spaeni), mlada ambiciozna fotoreporterka koja je napustila nepristrano neznanje svoje porodične farme u Misuriju kako bi radila ono što rade njezini heroji, među kojima je i Li.

građanski rat

Narativno, ovo je uglavnom izgovor za putovanje i niz promišljenih razgovora o nužnosti, opasnostima i kontradikcijama novinarstva.

Li više ne razumije svoj posao jer očito nitko u ovoj zemlji nije obraćao pažnju na krvave posljedice rata koje je ona fotografirala.

Semi zna za opasnosti, ali želi nastaviti, unatoč godinama i zdravlju, dok Džoel očito dobiva adrenalin od akcije.

Džesi se na neki način probija kroz užas, a njen uzbuđeni osmijeh i nepokolebljiv pogled tijekom akcije i opsade sugeriraju da je i sama našla nekoliko odgovora.

Vizualno to dovodi do slika i sekvenci kognitivne disonance jer skoro svaki zamislivi pojam američkog pejzaža – gradovi, glavne ulice, autoceste, trgovački centri, predgrađa postaju ruševine, obuhvaćeni plamenom ili se pripremaju za bitku koja dolazi.

Na svom putu grupa se našla usred vatrenog okršaja u nekom napuštenom kancelarijskom kompleksu, uhvaćena je na jednoj strani snajperskog obračuna i postala je nenamjerni svjedok zakopavanja tijela civila u masovnu grobnicu.

građanski rat film
Građanski rat

Konačna ocjena filma

U prvom slučaju, kada Džesi snima svoju prvu, ali ne i posljednju fotografiju nekoga tko umire ispred nje, jasno je da su novinari među pobunjenicima.

Druga dva slučaja ih stavljaju blizu boraca koji ne daju informacije o kojoj su strani – kao i politika, vidimo da takve stvari nisu važne kada je smrt samo jedan pogrešan korak dalje ili, tijekom napete scene pokraj groba s Džesijem Plemonsom, samo pitanje vremena.

Je li scenarij građanskog rata u SAD-u ili sličnom trenutku također samo pitanje vremena?

Postavljanje tog pitanja je od vitalne važnosti, a ovdje dobivamo oštar, nekompromisni, jezivi potencijalni odgovor koji nas ostavlja potrešenima načinom na koji i pitanja i odgovori postaju nevažni pred kaosom, očajem i smrću.

Civil War je uznemirujući distopijski triler i fascinantni pogled izbliza na nasilnu neizvjesnost nacije u krizi s maštovitim potencijalom kojem nedostaju razvijeniji likovi i malo preciznija filmska priča.

Moja konačna ocena: 7/10

Izvor: ( filmskerecenzije.com / Gledalica.ba )

Preporučujemo da pročitate:

Drugi upravo čitaju