back to top

Napoleon (2023) – Gledalica.ba

Napoleon je epski istorijski dramski film u režiji i produkciji Ridlija Skota, dok je kao scenarista potpisan Dejvid Skarpa.

Reč o je o biografskom radu o čuvenom francuskom lideru i vojskovođi Napoleonu Bonaparti (Hoakin Finiks), a priča prvenstveno oslikava njegov uspon na vlast i odnos sa suprugom Žosefinom (Vanesa Kirbi).

Film je premijerno prikazan u Parizu 14. novembra prošle godine, a nakon bioskopskih projekcija je stigao na striming servis Apple TV+.

Napoleon je u svoje vreme bio slavljen i proučavan nakon svoje smrti zbog svojih velikih vojnih uspeha, ali dobar broj tih kampanja verovatno se ne bi desio u stabilnim okolnostima i pod vladavinom “zdravog razuma”.

Period u kome je Napoleon od oskudnog revolucionara, preko odlučnog komandanta i moćnog generala došao do verovatno najuticajnijeg čoveka svoje ere nije bio ni stabilan ni „zdrav“.

Postojala je revolucija u njegovoj domovini tokom koje je vladajuća monarhija nasilno zbačena i nastavljena Vladavinom terora koja nije diskriminisala čija je glava stavljena pod oštricu giljotine.

Nova vlada se podigla, nakon što su autori revolucije i masovnih egzekucija prekasno shvatili značenje ironije.

Promonarhijski pokreti su se pobunili i postalo je jasno da većina ljudi u Francuskoj samo želi da iz haosa izađe red, čak i ako je to značilo stavljanje na vlast nestabilnog čoveka koji bi mogao da obezbedi iluziju reda.

napoleon (2023) - gledalica.ba

Napoleon film

Hoakin Feniks igra čoveka naizgled neograničene moći sa ponašanjem dosadnog, razdražljivog i patetičnog deteta.

Prvi pogled na Napoleona iz filma je kako među razularenom gomilom sa čisto ravnodušnim licem gleda pogubljenje Marije Antoanete.

Politika, pa i ona sa ovako nasilnim krajevima, mu je dosadila, a sada kada je ova borba završena, on jednostavno čeka sledeću jer će tada barem imati šta da radi.

Nije li to način i put većine ili svih navodno velikih vođa istorije koji na neki način prevazilaze svoju moć? Istoričari će se verovatno još neko vreme pitati da li je Napoleon bio tiranin koji je izmišljao ratove koji nisu morali da se vode ili jak vladar koji je jednostavno reagovao u skladu sa onim što je video kao najbolji interes svog carstva.

Napoleon je odlučujući i ubedljiv u proceni čoveka jer odbacuje svu pompe, sve političke debate, pa čak i dobar deo poštovanja Napoleona kao glavnog stratega.

Ostavlja ga golim kao čoveka sa dubokom greškom koji bi verovatno poginuo u nekoj bici (pošto je skoro u jedinoj borbi u kojoj je aktivno učestvovao bio uplašen), dostigao vrhunac svog uticaja u nekom vojnom svojstvu ili zbog savršenog usklađivanja strahova i nesigurnosti jedne zemlje sa njegovim sopstvenim živeo usamljen i nevoljen život.

napoleon

Film o Napoleonu

Ta perspektiva čini Skotov film naglašenom, prodornom i neočekivano komičnom studijom lika, čak i dok nam reditelj pruža impresivni akcioni spektakl bitaka sa zadivljujućim obimom i realističnim razmerama.

Priča je ispunjena naizgled važnim, ali na kraju besmislenim bitkama u kojima desetine ili stotine hiljada ljudi umiru krvavom i brutalnim smrću, često samo da bi Napoleon mogao da kaže da zaslužuje da bude primećen, poštovan i da ima neki smisao u svom životu – on postaje pojam oličenog sitnog tiranina.

To, naravno, znači da se mnogo toga dešava u ovoj priči – od haosa Francuske revolucije i njenih posledica, preko političkih intriga formiranja nove vlade sa svakim skokom napred u vremenu, do scena kada car zarađuje neprijatelje i sklapa, kao i raskida, saveze širom Evrope i Rusije.

Tehnički je odlična jer su likovi predstavljeni uz minimalnu pompu (kratak tekst na ekranu prati bitne istorijske ličnosti) i neizvesne svrhe u samim dešavanjima.

Pored toga što je politika namerno zamućena jer je i bila takva, većina ovih likova je u velikoj meri nevažna za priču, osim u tome kako ih Napoleon doživljava.

Drugim rečima, ono što je moglo biti zbunjujuća lekcija istorije poprima drugačiji fokus i značenje, jednostavno zato što su Skot i Skarpa tako čvrsto fiksirani na svog glavnog junaka.

Cela ova studija lika je konstantna ironija – Napoleon je čovek tako velike ambicije, vojničkog genija i nekontrolisane moći, ali nije ništa drugo do nesiguran čovek u svakom elementu svog postojanja.

napoleon (2023) - gledalica.ba

Napoleon radnja filma

Napoleonove vlastite fiksacije uključuju želju da dokaže svoju vrednost, potrebu za ljubavlju i naklonošću koje nikada nije dobio od svoje kontrolišuće i osuđujuće majke i opsesivnu zaljubljenost u “svoju” Žozefinu, preživelu pripadnicu plemstva.

Burna veza ovog para je, na neki način, srce ove priče, makar samo zato što pokazuje kako se takva opsežna želja Napoleona može tako lako odbaciti kada dođe u sukob sa hitnijom i prisutnijom – kao što je rođenje naslednika kako bi se njegova vladavina videla kao legitimnija.

Jedini očigledan izuzetak, naravno, je njegov naum za vojnu strategiju koja je prilično jasno saopštena u sekvencama bitaka.

Sa druge, koliko on zaista može biti briljantan, s obzirom na njegova dva velika poraza u jednoj masovno fatalnoj zimi u Rusiji i na čuvenom terenu koji bi stavio tačku na svaku budućnost ambicije koje je možda imao?

Način na koji on konačno i ležerno prebacuje krivicu za bilo kakav stvarni ili uočeni neuspeh sa njegove strane je perceptivan, snažan udarac za ovaj intimno fokusiran ep.

napoleon (2023) - gledalica.ba

Napoleon ocjena filma

Film o Napoleonu je zbog svog subjekta na papiru obećavao dramski i akcioni spektakl. Što se tiče akcije film je ispunio moja očekivanja, ali je falilo dramskog naboja i osećaja toka vremena.

Verovatni razlog tome je što je malo ko očekivao da se centar drame (u filmu prepunom istorijskih događaja i različitih likova iz različitih vremenskih perioda) odvija oko ljubavne priče koja je u suštini dosadna.

U planu je da se pusti director’s cut koji će trajati preko četiri sata i nadam se da će se tamo videti ono što u ovoj komercijalnoj (iskasapljenoj) verziji nedostaje – sekvence koje neće činiti da Napoleon izgleda užurbano, nabacano i nepovezano, a samim tim ćemo dobiti i više detalja.

Napoleon je biografski fim o čuvenom francuskom lideru i vojskovođi čija labava simbioza akcionog spektakla i epske drame ne predstavlja ni približno potpunu sliku svog subjekta.

Moja konačna ocena: 6/10

Preporučujemo da pročitate:

Drugi upravo čitaju

INTERVJU: Nebojša Taraba

Nebojša Taraba - producent serije Novine Keshet planira američku adaptaciju Novina Najbolje što se može dogoditi jednoj domaćoj seriji upravo se događa seriji Novine iza koje stoje producenti Nebojša Taraba i Miodrag Sila, redatelj Dalibor Matanić...

Thirteen Lives Recenzija (2022)

Thirteen Lives je odličan film baziram na istinitim događajima. Thirteen Lives je film o događajima vezanim za čuveno spašavanje dvanaest dečaka i njihovog fudbalskog trenera iz pećine Tam Luang na Tajlandu. Režiju potpisuje Ron Hauard, dok je za scenario bio zadužen Vilijam...

Jesen na TV1000: Što ćemo gledati?

Listopad na kanalu TV1000 prepun je akcijskih filmova, horrora i trilera, ali i komedija i drama koje stvaraju uvertiru za najstrašniji dan u godini – Noć vještica! U specijalu Posljednja prilika pogledajte filmove koje još niste – ili ih...