back to top

The Black Phone (2022) – Recenzija

The Black Phone je odličan horor film iz 2021. godine koji ne smijete propustiti.

The Black Phone je horor-triler koji kao režiser, ko-scenarista i ko-producent potpisuje Skot Derikson, filmaš koji se posvetio ovom projektu nakon što je odustupio od Marvelovog filma Doctor Strange 2 zbog „kreativnih razlika“. Reč je o adaptaciji istoimene kratke priče Džoa Hila (sina Stivena Kinga) iz 2004. godine.

Film je premijerno prikazan na Fantastic Festu u Ostinu 25. septembra prošle godine, da bi u bioskopsku distribuciju bio pušten 24. juna posredstvom kompanije Unuversal Pictures. – (The Black Phone)

Radnja filma je smeštena u 1978. godinu u predgrađe Denvera koje teroriše otmičar dece pod nadimkom Hvatač (Itan Hok) koji je do sada oteo petoricu dečaka. Zaplet nastaje kada otme Finija, stidljivog i pametnog 13-ogodišnjaka koji završava u njegovom zvučno izolovanom podrumu bez šanse za bekstvo.

U podrumu se nalazi isključen telefon koji jedne večeri počinje da zvoni – Fini shvata da su na drugoj strani glasovi prethodnih žrtvi ubice koji su odlučni da pomognu Finiju da ne doživi njihovu sudbinu. – (The Black Phone)

Početak filma nas vraća na kraj 70-ih godina prošlog veka i to je bitno ne samo zbog toga što elimiše savremenu tehnologiju koja bi dobar deo njegove radnje učinila upitnom u smislu verodostojnosti, već i zato što priča ruši svaku vrstu bajne i sjajne nostalgije koja se sugeriše u početnoj sceni i koja je sveprisutna u poslednjih nekoliko godina.

Protagonista nije neki veseli socijalni lik nego baš suprotno, zbog svega i zbog svih oko njega se oseća tako malim, beznadežnim i bespomoćnim – uvodna scena prikazuje njegov sportski neuspeh, u školi ga zlostavljaju drugi dečaci, kod kuće njega i njegovu sestru maltretira otac alkoholičar i nema hrabrosti da prizna da je zaljubljen u devojčicu iz svog razreda. – (The Black Phone)

Hvatač utiče na našeg mladog protagonistu čak i pre nego što se mi sretnemo sa njime jer je oteo dvojicu dečaka sa kojima je Fini imao kontakt – igrača bejzbola i jednog od retkih koji ga je pohvalio i druga iz razreda koji ga je branio od nasilnika. Snovi njegove sestre su neka vrsta predosećanja koji su se intenzivirali zbog nestanaka, pa privlače pažnju detektiva koji traže Hvatača – zbog toga se stvari kod Finijeve kuće pogoršavaju jer otac ne voli ni policiju, a ni snove svoje ćerkice.

Hvatača igra Itan Hok koji se pojavljuje noseći masku i ostavljajući prizvuk deteta koje ne želi da bude preglasno, kako neko poput Finijevog oca ne bi čuo i bio iznerviran njegovim postojanjem. – (The Black Phone)

Postoji nagoveštaj da bi ovaj mrzovoljni kriminalac mogao imati lično iskustvo o nečemu sličnom Finijevoj situaciji (spomenuo je da telefon nije radio ni kada je on bio u podrumu), ali to ne umanjuje koliko je zastrašujuća njegova priroda ili koliko je jezivo videti ga kako sedi u stolici sa kaišem u ruci i izrazom odlučnog iščekivanja da kazni dečaka što je prekršio pravilo za koje nije ni znao.

U ovom filmu se formira uvrnuta mreža razbijene nostalgije, neobjašnjivih natprirodnih elemenata i užasne stvarnosti. U suštini, priča se svodi na mračnu i uznemirujuću igru koju autor igra toliko dobro da mi ne obraćamo pažnju da je film ipak malo više od toga. – (The Black Phone)

Fini mora da otkrije način da pobegne iz podruma, a u igru se priključuje crni telefon sa glasovima koji znaju više o Hvataču i podrumu od njega. Ti glasovi se slobodno mogu protumačiti kao neka vrsta natprirodne prevare za Finijevu snalažljivost, ali su isto tako jeziv i sumoran dodatak čitavoj „igri“.

Ostali elementi se uglavnom svode na vizije Finijeve sestre i policijsku istragu i imaju funkciju da se uspostavi trka sa vremenom koja je utemeljena u stvarnosti. Pored toga, rekao bih da ti elementi dodatno podstiču i predstavljaju Finijev karakterni napredak jer, kada dođe vreme i bez obzira na sve izazove u koje ga je zaplet bacio, dečak može da računa samo na sebe. – (The Black Phone)

Ograničena lokacija, ograničen broj likova i narativni model ukorenjen u oskudnosti zahtevaju autorsku finoću da se sve ovo kvalitetno uskladi u dugometražni film, a mišljenja sam da je Skot Derikson uspeo o tome.

Moje zamerke se svode na lik Hvatača koji je itekako imao prostora za kvalitetnu razradu kako bismo videli razloge njegovog ponašanja i što se priča nekako previše naglo završava. – (The Black Phone)

Film je daleko od nezaboravnog i sigurno mu neću jednog dana pružiti još jedno gledanje, ali je sasvim fina zabava za ljubitelje žanra, naročito ako imate niska očekivanja (što uopšte nije čudno s obzirom da je većina popularnih filmova ovih dana ispodprosečnog kvaliteta).

The Black Phone je prijatno iznenađenje od filma (s obzirom šta nam se nudi ovih dana) i fino realizovan triler sa zastrašujućim negativcem i zanimljivo razrađenom pričom u kojoj ljuti glasovi pružaju prečice za zaplet. – (The Black Phone)

PREPORUKA

Drugi upravo čitaju

The Bear (2022-) – Gledalica.ba

The Bear serija The Bear je televizijska serija koju potpisuje Kristofer Storer i koja je premijerno prikazana na striming servisu Hulu 23. jula prošle godine. Prva sezona je sadržala osam epizoda dok je druga sezona puštena...

Toma (2021) – Recenzijaž

Toma Zdravković je legendarni pevač koji se ne pamti samo po svojim čuvenim pesmama Iako su biografski filmovi jedan od najpopularnijih filmskih žanrova, oni su u domaćoj kinematgorafiji prava retkost i moram priznati da sam...

Najbolji filmski citati

Filmski citati koji će vas ostaviti bez daha a možda pronađete i inspiraciju Američki filmovi su zbog svoje popularnosti iznjedrili najveći broj najpopularnijih filmskih citata ili fraza koje su postale dijelom svakodnevnog govora. Svakako, imamo i...