back to top

Dune (2021)

Čileanski svestrani umetnik Alehandro Hodorovski je tokom sedamdesetih godina prošlog veka pokušao da ekranizuje čuveni roman naučne fantastike Frenka Herberta iz 1965. godine po imenu Dina.

Ovaj poduhvat je bio toliko sveobuhvatan i skup da je bukvalno oterao sve producentske kuće, ali su scenario i ideje ostale da kruže studijima. Činjenica je da bi ovaj film u njegovim rukama više bio avangardni spektakl nego verna ekranizacija, ali to ne umanjuje žal što njegova Dina nije realizovana.

Dejvid Linč je 1984. godine snimio svoju verziju filma Dune koji nije prošao najslavnije, pre svega jer je studio Universal prilično umešao prste u čitav projekat. Iako je vremenom stekao kultni status, Linč se distancirao od projekta i na pojedinim verzijama filma je potpisan pseudonimom Džon Smiti.

Kao rezultat toga je Linč odlučio da više ne snima za druge već da sam kontroliše svaki segment snimanja svojih filmova, nakon čega je nastupio naproduktivniji i najkvalitetniji deo njegove karijere.

Filmovi koji su dobili Oscara 2023. godine: koje vrijedi prvo pogledati

Odluka kanadskog reditelja i scenariste i sigurno jednog od najboljih filmaša današnjice Denija Vilneva (Incendies, Enemy, Prisoners, Sicario, Arrival, Blade Runner 2049) da snimi svoju ekranizaciju je naišla na puno pažnje i njegova Dina je bila jedan od najiščekivanijih filmova u poslednjih nekoliko godina.

Plan je bio da distribucija filma krene 18. decembra prošle godine, ali je zbog pandemije kovida odložena prvo za prvi oktobar, a zatim i za 21. oktobar ove godine, kada se u isto vreme počeo prikazivati u bioskopima i na strimig servisu HBO Max. Film je imao premijeru početkom septembra na festivalu u Veneciji.

dune (2021)

Dune (2021) – Radnja

Radnja je smeštena u daleku budućnost kada vojvoda Leto Atreid (Oskar Ajzak) prihvata upravljanje opasnom, negostoljubivom pustinjskom planetom Arakis, poznatom i kao Dina, jedinim izvorom tzv. začina, najvrednije supstance u univerzumu. Ova materija produžava život, pruža određene nadljudske osobine i čini putovanje brže od svetlosti mogućim.

Leto je svestan da je careva ponuda za upravljanje u suštini politička smicalica puna opasnosti, ali sa svojom konkubinom Džesikom (Rebeka Ferguson) i sinom Polom (Timoti Šalame) odlazi na Arakis.

Harkoneni su nakon gotovo sto godina eksploatacije začina stekli ogromno bogatstvo i uticaj, pa nevoljno napuštaju Arakis i spremni su da sprovedu osvetu u što kraćem roku. Atreidama problem prilikom eksploatacije začina prave i lokalni pustinjski starosedelački narod Fremeni kojima religija sugeriše dolazak mesije, kao i džinovski peščani crvi koji izlaze na površinu kada ih privuku ritmički udarci. U međuvremenu, Pola muče nemirni snovi i vizije koje mu govore da je predodređen za nešto više.

Pol je mladić sa pomešanim osećanjima vezano za spremnu ulogu naslednika kuće Atreid i zaveštanje svog oca. Njegova majka pripada mističnom poretku Bene Džeserit, sestrinstvu koje ima svoje planove za njega, a tu su i ponavljajuće vizije plavookih Fremena sa kojima Atreide žele da sklope mir.

Mladi Pol ima dosta razloga za brigu i veruje da njegov put vodi negde drugde, van kuće Atreid. Na Arakisu su vizije postale mnogo intenzivnije i u ovom filmu vidimo njegovo opasno putovanje sve do susreta sa Fremencima u pustinji.

dune (2021)

Deni Vilnev je nedvosmisleno sposoban filmaš koga karakterišu jasne vizije i savršeno korišćenje savremenih specijalnih efekata. Njegov Blade Runner 2049 je bio audio-vizuelna opsada naših čula sa impresivnim glumačkim izvedbama, pričom koja angažuje gledaoca i tera ga na razmišljanje danima posle posete bioskopu.

Vilnev je radeći na tom filmu imao pritisak da snimi dostojan nastavak, dok je ovde imao pritisak da snimi dostojnu ekranizaciju čuvene knjige koju je Linč već obradio. U oba slučaja, filmaš se izborio sa pritiskom i snimio filmove koji su dostojni velikih ambicija.

S obzirom da je Dina gusta kombinacija politike, tehnologije, kolonijalizma i religije i što nakon Hodorovskog i Linča ima još veću reputaciju teškog materijala za ekranizaciju, ovo je sigurno najambiciozniji Vilnevov projekat do sada.

Njegov poduhvat da snimi koherentnu adaptaciju je bio sveobuhvatan i težak, pa je sasvim razumljivo (iako se nije tako reklamiralo) što će njegova verzija biti predstavljena kroz (najmanje) dva dela. Upravo zbog toga, konačan odgovor da li je u potpunosti ispunio očekivanja će biti poznat tek nakon gledanja nastavka ili nastavaka.

dune (2021)

Dina je veoma zahvalna knjiga za ekranizaciju jer poseduje dosta toga, počevši od međuplanetarnih političkih spletki, preko tema kao što su kolonijalizam, revolucija ili moć sudbine, pa sve do razvoja mladića za koga će se ispostaviti da je mesija jednom narodu.

Ovakav materijal je savršen za vizuelnog filmaša kao što je Vilnev jer njegov stil nije sam sebi cilj, nego predstavlja sredstvo za kvalitetno ekranizovanje materijala kojim se bavi.

Vilnev nam uz pomoć scenarista Džona Spejtsa i Erika Rota predstavlja najbitnije događaje u knjizi i akcentuje likove i predstavljanje sveta, izbegavajući pretrpane i preduge akcione sekvence.

Okupio je impresivan glumački ansambl i maksimalno iskorišćava njihov talenat i harizmu. Na taj način je uspeo da nas natera da se brinemo čak i o likovima koji se pojavljuju na kratko i da nam iskreno nedostaju kada ostanemo bez njih.

Svaki član glumačke ekipe je ostavio utisak na svoj način, jedino me je iznenadilo što se pojava Zendeje, koja je prilično forsirana u promotivnim materijalima, svodi na poneki kadar i rečenicu da je sve ovo samo početak.

dune (2021)

Kao i njegov prehodni sci-fi spektakl, Vilnevov Dune ima laganiji ritam pripovedanja i totalno je drugačiji od modernih blokbastera koji pucaju od brzine i akcije i kojima je koreografija tuča i pucnjava bitnija od same priče.

Scenario koristi dosta vremena da nas upozna sa fascinantnim okruženjem, brojnim likovima i političkom dinamikom uključenih naroda. Akcione scene su realizovane tako da nas ne ubijaju beskonačnom dužinom i repetitivnim potezima, što je osvežavajuće i za svaku pohvalu.

Upravo zbog toga, uprkos zapanjujućim vizuelnim efektima i veličanstvenom kinematografijom, verujem da će pojedincima ovaj film biti prilično dosadan. Gotovo čitavim trajanjem Dune više impresionira nego što zabavlja, a izostanak uzbuđenja u kombinaciji sa ozbiljnom prirodom priče i mračnom atmosferom nekima definitivno neće odgovarati. Takođe, nema smisla da sve ostane samo na ovom filmu i zaključak svega što smo gledali će stići u nastavku ili u nastavcima.

Upravo u tome leži najveći problem Vilnevove ekranizacije – bez obzira na vizuelnu raskoš, osećaj grandioznosti i glumačku postavu, iskustvo se čini nepotpunim jer se film završava baš kada priča dobija ubrzanje.

Verujem da je vizija ovog filmaša takva da će nesumnjivo realizovati jedan od najveličanstvenih epova naučne fantastike u istoriji filma, ali to sada zavisi samo od studija Warner Bros i njegovih konfuznih odluka u vremenu korone.

Vilnev se već javno bunio zbog odluke da se filmovi iz ovog studija uporedo sa bioskopskim projekcijama strimuju na HBO Max, pa je pitanje u kom smeru će se razviti ova situacija.

dune (2021)

Za neverovatne muzičke deonice u ovom filmu je bio zadužen legendarni kompozitor Hans Cimer.

Iako je redovno sarađivao sa Kristoferom Nolanom, odbio je rad na njegovom filmu Tenet kako bi radio na Dini (uspešno ga je odmenio Ludvig Jeranson). Njegov kompozicije su jednostavno magične, retrofuturističe, pefektna kombinacija drevne prošlosti i daleke budućnosti, što bi se reklo “da se naježiš”.

Slušanje njegove muzike u kombinaciji sa zadivljujućim kadrovima je bilo jedinstveno iskustvo i već vidim da će mi u narednim danima ove kompozicije biti na listi za slušanje.

Dune je ambiciozan, vizuelno zapanjujući epski spektakl koji oduzima dah, koji poštuje nasleđe Dine i koji, uprkos svom dugom trajanju i sitnim nesavršenostima, predstavlja pravo filmsko/bioskopsko zadovoljstvo kome je najveća mana što moramo čekati nastavak koji još nije ni najavljen.

moja konačna ocena: 9/10

Preporuke:

Vještačka inteligencija odgonetnula misteriozni snimak Bigfoot-a 

Najbolje Aplikacije za zaradu 100% PROVERENO 

Posao od kuće za žene – 3 Proverene ideje (VIDEO) 

Autofagija iskustva kod 16/8 unosa hrane koja će vam pomoći 

Najbolji pristupačni Android telefoni 2023. godine 

Izračunavanje podznaka tabela – 100% provjereno !

Drugi upravo čitaju

After Yang (2021)

After Yang (2021) recenzija filma After Yang je kombinacija sajberpanka i umetničke drame koju potpisuje Kogonada, američki umetnik koji se proslavio svojim video esejima u kojima analizira sadržaj, formu, estetiku i strukturu filmskog i televizijskog sadržaja. Ovo je...

American Fiction (2023)

American Fiction je kombinacija drame i komedije koju potpisuje Kord Džeferson u svom dugometražnom rediteljskom debiju. Svoj scenario je zasnovao na romanu Erasure Persivala Evereta iz 2001. godine i prati romanopisca-profesora koji je frustiran stereotipnim crnačkim knjigama...

Bacurau (2019)

Bacurau je film nastao u brazilsko-francuskoj ko-produkciji, a sam naslov označava portugalski izraz za noćnu pticu leganj. Osvojio je nagradu žirija na festivalu u Kanu, a širu distribuciju je prekiula pandemija kovida. Distributer Kino-Lorber je sklopio dogovor...