L’événement / Happening (2021) – Recenzija

0
2280

Happening ili u originalu L’Événement je francuska drama

Happening ili u originalu L’Événement je francuska drama u kojoj režiju i scenario potpisuje Odri Divan. Reč je o ekranizaciji istoimene autobiografske knjige iz 2000. godine dobitnice Nobelove nagrade za književnost Ani Erno. Film je premijerno prikazan u takmičarskom delu festivala u Veneciji i u žestokoj konkurenciji je nagrađen Zlatnim lavom.

Radnja filma je smeštena u 1963. godinu i prati En (odlična Anamarija Vartolej), mladu i perspektivnu studentkinju književnosti. Zaplet nastaje kada otkrije da je trudna i samim tim postaje svesna da gubi priliku da završi studije i pobegne od ograničenja svog društvenog porekla. Njeni završni ispiti se približavaju, stomak postaje sve veći i En se suočava sa stidom i bolom – odlučuje da preduzme drastične korake, rizikujući zatvor jer je abortus i traženje načina da se isti obavi u to vreme u Francuskoj bio zakonski zabranjen.

U prilog toj činjenici govori da likovi u ovom filmu ne samo da izbegavaju da upotrebe reč abortus makar u eufemizmima ili sugestijama, nego se plaše da uopšte govore o toj temi, kao da će ih neko čuti u prolazu ili kroz zidove – kao da svuda oko njih postoje špijuni koji čekaju da prijave vlastima onoga ko izgovori određene izraze ili fraze.

l'événement / happening

Strah je u središtu ove adaptacije, u svemu što okružuje našu protagonistkinju i u njoj samoj. En je u ranim dvadesetim, ceo život je pred njom i poseduje konkretne planove, sposobnosti i mogućnosti da joj se ostvare snovi. Deluje da malo šta može da je zaustavi, sve dok ne počne da oseća bolove u stomaku koji su se poklopili za izostankom menstruacije. To je početna tačka ove priče u kojoj Enina situacija na različite načine sama po sebi postaje neka vrsta zatvora.

En ima prijateljice sa kojima provodi vreme u kampusu, a tu je i kolega Džin čija posesivnost odaje neuzvraćenu zaljubljenost. Međutim, može se reći da En drži neku ličnu distancu od njih i da se nekako oseća kao autsajder. Što se tiče njenih redovnih, ali nepredvidivih putovanja do porodice koja drži restoran na selu, En nije sigurna kakvu će posetu imati – ili će je sačekati ležerna prijatnost ili majka koja će joj uputiti kritiku ili osudu.

Poenta predstavljanja njenih odnosa sa drugim likovima je da ne postoji niko sa kime može razgovarati o svojoj trudnoći. Ne dolazi u obzir da kaže svojim roditeljima, dok se brine kako bi njene koleginice reagovale na njenu situaciju. Što se tiče oca deteta, on ima određene planove za svoj život, a oni ne uključuju En i rešavanje njene situacije. Neizbežni zaključak potvrđuju ginekolozi koji imaju razumevanja za njen problem, ali kojima ne pada na pamet da završe u zatvoru u slučaju da joj pomognu.

l'événement / happening

Zastrašujuća činjenica koju su joj više puta ponovili njeni prijatelji, poznanici i lekari je da u tom društvu i prema tim zakonima Enino telo i Enine odluke ne pripadaju njoj. U odsustvu pomoći ili barem saveta, ispunjena očajem i usamljenošću, primorana je da sama istražuje načine da prekine trudnoću, rizikujući da svoje planove iznese pogrešnoj osobi. Konačno, paranoično skeniranje medicinskih knjiga u biblioteci je navodi da pokuša da preuzme stvari u svoje ruke.

Autorka nam tokom trajanja filma predstavlja u kojoj je nedelji trudnoće En, što nam sa svakom njenom preprekom i svakim neuspehom stvara osećaj da gledamo triler, odnosno trku sa vremenom. Pored toga, postoji klaustrofobični osećaj da se sve zatvara oko nje, što je naglašeno kvadratnim razmerom kadra, kao u upotrebom neprijatno krupnih kadrova sve umornijeg i iscrpljenijeg lica glavne junakinje. Postoji nekoliko scena koje slobodno spadaju u žanr horora, s obzirom koliko su uznemirujuće.

l'événement / happening

Film je isključivo posmatrački, ne podržava i ne osuđuje En u njenom poduhvatu. Međutim, u direktnom suprotstavljanju Eninog bespomoćnog očaja i potpunog odsustva nečijeg istinskog razumevanja ili saosećanja, film šalje snažnu poruku o uskraćenoj slobodi. To je politička poruka i jedan od razloga što se film koristi u te svrhe, ali on sam po sebi postoji isključivo u domenu ličnog i kao takvog ga treba i posmatrati. – (Happening)

Happening je ekranizacija autobiografske knjige Nobelovke Ani Erno u kojoj je proslavljena književnica iznela lična iskustva vezana za problematiku ilegalnih abortusa tokom 60-ih godina u Francuskoj – dirljiv, na momente uznemirujući umetnički film koji vas potpuno uvlači u sebe. – (Happening)