The Menu (2022) – Recenzija

0
1256

The Menu je zanimljiva kombinacija crne komedije i trilera

The Menu je zanimljiva kombinacija crne komedije i trilera koju potpisuju režiser Mark Majlod i scenaristi Set Reis i Vil Trejsi. Film je premijerno prikazan na festivalu u Torontu 10. septembra i pušten je u bioskopsku distribuciju 18. novembra posredstvom kompanije Searchlight Pictures.

Na samom početku filma vidimo velikog gurmana Tajlera (Nikolas Holt) i njegovu partnerku Margo (Anja Tejlor Džoj) koji čekaju prevoz do restorana čuvenog kuvara Džulijana Slovika (suptilno impozantni Rejf Fajns). Ubrzo upoznajemo i ostale goste među kojima su bivša filmska zvezda i njegova asistentkinja, stariji par bogataša, trio finansijskih investitora i poznata kritičarka hrane koja je otkrila Slovika. Čuveni kuvar je prava zvezda večeri, planira jela i nadgleda njihovu pripremu, a uskoro saznajemo da ova večera neće biti kao druge.

Verovatno nisam jedini koji je od ovog filma očekivao laganu satiru kulinarske industrije, a dobio surovu kombinaciju komedije i horora koja gostima restorana nudi malo milosti u svojoj uvrnutoj igri klasne i kulturne borbe. The Menu se bavi velikim idejama i zbog toga sve u njemu deluje ispunjenije i ozbiljnije nego što zapravo jeste, ali autori uglavnom žele da se podsmevaju onima što umetnost/kreiranje sadržaja shvataju previše ozbiljno, onima što ih ne shvataju dovoljno ozbiljno, kao i onima što misle da bi mogli da urade isto tako dobro ili bolje od nekoga ko zaista zna šta radi.

the menu (2022) - recenzija

The Menu defintivno predstavlja tematski nered, možda sve u njemu postoji samo da bi nas šokiralo, nasmejalo ili zbunilo, ali sa druge strane se čini da je i to deo neke poente. Film definitivno želi da postavimo ta velika pitanja o prirodi kreiranja sadržaja, njenoj komercijalizaciji i našem odnosu prema njoj kao činu kreativnog izražavanja i komercijalnog poduhvata. Postoji očigledno iskušenje da se dublje zaroni u te koncepte i da se izdvoje nedostaci filma u njihovom predstavljanju, ali je film dovoljno zanimljiv, smeo i „inteligentan“ da mu se tokom gledanja ne traže mane.

Zaplet se vrti oko zagonetnog ekskluzivnog restorana smeštenog na udaljenom ostrvu koji srećnim posetiocima naplaćuje skromnu sumu u iznosu od po 1250 dolara kako bi poslužio set jela. Gosti se do restorana prevoze brodićem i čini se da samo Margo smatra da je sve to čudno i pomalo zlokobno. Ostali gosti imaju novca i uticaja da sebi priušte takav obrok, pa su verovatno pod utiskom da bi ih njihov status ili finansijska situacija zaštitili od bilo čega.

Priča pre svega funkcioniše kao triler jer mali detalji misterije postepeno otkrivaju potencijalno fatalno odbrojavanje do završnog jela, a zatim kao crna komedija u kojoj su izložene tajne gostiju i njihovo ponašanje u takvoj nesvakidašnjoj situaciji.

Neću odati pojedinosti kada kažem da je Slovikov plan osveta prema onima koji su ga učinili čovekom i kuvarom kakav jeste, onima koji su uvereni da bi mogli da ispune njegove standarde, onima koji su profesionalno slavili, dok su ga lično zanemarili – zapravo je sve mnogo mračnije od toga, ali narativna obećanja i iznenađenja je bolje ostaviti da sami otkrijete.

the menu (2022) - recenzija

Sama srž sukoba je odnos između davaoca (onih koji prave hranu, stvaraju umetnost, kreiraju neki sadržaj ili pružaju usluge uopšte) i uzimača (onih koji sede za stolom, uzimaju ponuđeni sadržaj zdravo za gotovo, daju sebi pravo da nešto zahtevaju ili kritikuju).

Služenje svakog jela u ovom filmu je u početku subverzivno, ali sa trenucima nasilne iznenadnosti postaje daleko uznemirujuće. Moram priznati da Majlod veoma vešto balansira neizbežni horor i apsurdističnu komediju, ali njegov film ne predstavlja mnogo toga tematski pošto su ciljevi njegove satire brojni i raznoliki, a društveni komentar se oslanja na same osnove. – (The Menu)

The Menu je kombinacija klaustrofobičnog trilera i satirične mračne komedije u kojoj Rejf Fajns servira osvetu elitizmu, lošem ukusu, okrutnoj kritici i kulinarskim pretenzijama, postavljajući pitanje – koja je svrha velike ideje i precizno razrađenog koncepta ako njihova prezentacija nije prijatna na barem fundamentalni način. – (The Menu)