Maestro (2023) recenzija filma
Maestro je biografska romantična drama koja se fokusira na odnos između čuvenog američkog kompozitora i dirigenta Leonarda Bernštajna i njegove supruge glumice Felisije Montalegre.
Bredli Kuper tumači glavnu ulogu i potpisan je kao režiser, ko-scenarista sa Džošom Singerom i kao jedan od producenata.
Film je premijerno prikazan u takmičarskom delu 80. filmskog festivala u Veneciji drugog septembra, da bi posle ograničenog bioskopskog prikazivanja stigao na Netflix 20. decembra.
Nema sumnje da je ovo bio strastveni višegodišnji projekat Bredlija Kupera koji je uložio bukvalno sve, uključujući i protetski nos, u ovaj biografski film o čoveku koji se smatra jednim od najuticajnijih američkih muzičara 20. veka.
Međutim, slobodno se može reći da nakon gledanja filma Maestro nećete imati više razumevanja ili znanja vezano Bernštajna i njegov rad.
Veliki trenuci kada je muzika u fokusu, posebno ona scena kada se rekreira Bernštajnovo dirigovanje završnice Simfonije broj 2 Gustava Malera, zadivljujućeg orkestarskog i horskog dela koje u filmu traje nekoliko minuta, predstavlja izvrstan glumački eksponat za samog Kupera.
Dok maše rukama i pravi grimase glumac poseduje i ispoljava neospornu energiju, a u određenom trenutku u spomenutoj sceni postaje primamljivo verovati da Kuper kao reditelj postavlja sebe na centralnu scenu, ali je podjednako uložen u to da publika primećuje i sav znoj koji mu se sliva niz lice, ali i da se pobrine da cenimo lepotu muzike.
Maestro (2023) radnja filma
Maestro je u velikoj meri šou i, na svoj potcenjen način, veoma upadljiv o tome da je takav.
Ovaj film je planski pravljen kao Oscar bait i jednostavno se oseća previše kontrolisano, izmišljeno i, na kraju, lažno da bismo verovali da njegov prikaz odnosa između Kuperovog Leonarda i Felisije Keri Maligan na bilo koji način otkriva ili čak opisuje ove ljude makar površno, a kamoli u svojoj srži.
Uvodni deo njihovog odnosa i rano povezivanje je prikazano u crno-beloj tehnici sa karakterističnim pokretima kamere, montažom i dijalozima zbog kojih glumci govore kao da su u filmu smeštenim u Njujorku iz 1940-ih, umesto da tamo zapravo žive.
Kako decenije prolaze, a brak ima svoje uspone i padove, tehnike filma u boji koje su prikladne za period ističu niz scena koje u velikoj meri zaobilaze dubinu koja je morala da postoji u ovoj vezi.
Ključni element za to je činjenica o Leonardovoj seksualnosti. U stvarnosti, verovatno je da je Bernštajn bio biseksualac, a to je tehnički slučaj i u filmu.
Pre nego što sretne Felisiju na zabavi, Leonard ima afere sa muškarcima, uglavnom sugerisane kroz jutarnja buđenja u krevetu ili značajnim pogledima kada im predstavi Felisiju.
Felisija to zna i afere se nastavljaju i nakon što se venčaju, samo sa muškarcima koje vidimo u filmu.
Ipak, te afere postaju problem za nju, uglavnom zato što je zabrinuta da će njihova deca to otkriti, a delimično, očigledno, zato što je boli.
Maestro (2023) Ocjena filma
Na neki način razumemo Leonardov motiv za skrivanje svoje seksualnosti. Mnogo toga ima veze sa njegovom velikom slavom u vreme kada bi takve afere lako mogle da budu javni i/ili pravni skandal, ali za njega je verovatno razlog njegov dominantni otac koji se pojavljuje u tačno jednoj sceni – scenario je u tolikoj žurbi da pokrije što je moguće veći deo života svog subjekta da čak i ono što nam potencijalno može pomoći da bolje razumemo Bernštajna u suštini bude zaboravljeno scenu ili dve kasnije.
Ono što je činjenica da nam dve glavne glumačke predstave daju osećaj stvarnih ljudi, pokazujući zadovoljstvo na mnogim zabavama i okupljanjima u priči, ali predstavljaju i tajni bol i sukobe u nekoliko tihih trenutaka nasamo.
Felisija potpuno voli Leonarda i poseduje skoro beskrajno strpljenje zbog njegove odanosti svom zanatu i muzici – možda bi Leonard mogao da ceni i bolje oseti tu naklonost i posvećenost da nije činjenice da ga privlače muškarci.
Međutim, kvalitetna gluma nije dovoljna da izbegnete utisak da su ovaj čovek i ovaj centralni odnos previše pojednostavljeni.
Zbog glume vredne Oskara, impresivne kinematografije sa nekoliko dužih scena bez reza i scene sa Malerovom simfonijom koju sam ranije spomenuo ovo nije loš film.
Međutim, mišljenja sam da opšti nedostatak iskrenosti u scenariju dovodi do izbegavanja složenosti i kontroverzi, što ne ide u prilog složenim i kontroverznim likovima koji su ekranizovani.
Ljubiteljima klasičnih biografskih radova koji očekuju više detalja i informacija o ovom subjektu će sve ovo biti pretenciozno i dosadno.
Najkraće rečeno – ukoliko ne znate zašto je Bernštajn legendaran, to sigurno nećete naučiti u ovom filmu.
Maestro je umetnički biografski rad o čuvenom kompozitoru i dirigentu Leonardu Bernštajnu u koji je Bredli Kuper uložio čitavog sebe, ali nas je ostavio uskraćene za bolje razumevanje ovog čoveka i njegovog ogromnog kulturnog uticaja.
Moja konačna ocena: 7/10
Preporučujemo da pročitate:
- Asteroid City (2023) – Gledalica.ba
- The Worst Person in the World (2021)
- Ford v Ferrari (2019) – Gledalica.ba
- Squid Game online sa prevodom
- Najbolji filmovi 2021. godine
- Najbolji mini mobiteli u 2022.
- 9 Genijalnih starih filmova